1
Anwil Włocławek
54pkt
2
Trefl Sopot
50pkt
3
PGE Start Lublin
49pkt
4
Legia Warszawa
49pkt
5
Górnik Zamek Książ Wałbrzych
48pkt
6
Energa Icon Sea Czarni Słupsk
47pkt
7
King Szczecin
47pkt
8
WKS Śląsk Wrocław
45pkt
9
Arriva Polski Cukier Toruń
44pkt
10
Dziki Warszawa
43pkt
11
Orlen Zastal Zielona Góra
42pkt
12
Tauron GTK Gliwice
42pkt
13
Tasomix Rosiek Stal Ostrów Wielkopolski
41pkt
14
MKS Dąbrowa Górnicza
41pkt
15
AMW Arka Gdynia
39pkt
16
PGE Spójnia Stargard
39pkt

Po Gwizdku. Odcinek 19

Po Gwizdku. Odcinek 19
Przeczytasz w 3 minuty

Zapraszamy do obejrzenia kolejnego odcinka z serii „Po Gwizdku“, w którym eksperci w dziedzinie sędziowania analizują wybrane sytuacje z ostatniego tygodnia rozgrywek ORLEN Basket Ligi. Kolejne materiały - w każdą środę! 

Materiał ma charakter edukacyjny i opiera się na zasadach opisanych w Oficjalnych Przepisach Gry w Koszykówkę FIBA oraz ich oficjalnych interpretacjach.

 

1. PGE Start Lublin - Trefl Sopot

Tevin Brown (nr 10, PGE Start) mija pierwszą linię obrony i atakuje kosz przeciwników. Z pomocy wychodzi Jakub Schenk (nr 55, Trefl), próbując go zatrzymać. Gdy dochodzi do kontaktu między zawodnikami, sędzia prawidłowo odgwizduje faul blokowania Schenka.

Analiza sytuacji pokazuje, że choć Schenk utrzymuje ręce pionowo - wewnątrz własnego cylindra - to wyskakuje z punktu A do B, przecinając tor lotu Browna. Kontakt ciałem uznajemy za nielegalny, ponieważ wpływa on na akcję rzutową zawodnika PGE Startu.

 

 

2. PGE Start Lublin - Legia Warszawa

Kameron McGusty (nr 0, Legia) szybko przeprowadza piłkę z pola obrony na pole ataku i rozpoczyna rzut z biegu. Kiedy udzielający pomocy w obronie Ousmane Drame (nr 0, PGE Start) próbuje ten rzut zablokować, gwizdki sędziów milczą.

Analizując tę sytuację, widzimy, że Drame sięga lewą ręką do piłki i blokuję ją, po czym następuje marginalny kontakt z przedramieniem rzucającego. W tej sytuacji, kontakt po bloku uznajemy za nieistotny. 

 

 

3. PGE Start Lublin - Trefl Sopot

Courtney Ramey (nr 3, PGE Start) mija pierwszą linię obrony i atakuje kosz przeciwników. Z pomocy wychodzi Keondre Kennedy (nr 11, Trefl), próbując go zatrzymać. Gdy dochodzi do kontaktu między zawodnikami, sędzia prawidłowo odgwizduje faul szarżowania Rameya i unieważnia zdobyte punkty.

Analiza sytuacji pokazuje, że Kennedy zdążył zająć legalną pozycję na drodze Rameya - zanim ten wyskoczył w celu oddania rzutu. Siła pędu atakującego powoduje, że „przechodzi on przez” obrońcę (ang. go through), a kontakt uniemożliwia dalszą obronę. W związku z tym, za nielegalny kontakt odpowiada atakujący. Co więcej - w momencie faulu rzucający wciąż ma kontakt z piłką, co oznacza, że jest to faul drużyny będącej w posiadaniu piłki, a zatem punkty nie mogą zostać zaliczone.

 

 

4. PGE Start Lublin - Legia Warszawa

Andrzej Pluta (nr 3, Legia) mija Filipa Puta (nr 21, PGE Start) i rozpoczyna akcję do kosza. Gdy dochodzi do kontaktu między zawodnikami, sędzia odgwizduje faul Puta i prawidłowo zalicza punkty Pluty, co kwestionuje faulujący.

Analizując sytuację, widzimy, że Put próbuje uderzyć piłkę od góry, jednak mija się z nią i trafia w ciało Pluty, popełniając faul. Nielegalny kontakt następuje po tym, jak Pluta złapał piłkę oburącz i rozpoczął ruch ciągły do kosza, kończąc go celnym rzutem. Zatem uznano całe zdarzenie za faul na przeciwniku w akcji rzutowej, co było decyzją zgodną z przepisami.

 

 

5. Trefl Sopot - Anwil Włocławek

Luke Nelson (nr 6, Anwil) ma piłkę w rękach, aby wznowić grę zza linii końcowej, gdy Nahiem Alleyne (nr 4, Trefl) oraz Aaron Best (nr 3, Trefl) próbują odciąć Michała Michalaka (nr 23, Anwil) od możliwości otrzymania podania. Kiedy Alleyne wychodzi za linię końcową, sędzia odgwizduje jego błąd, po czym orzeka faul techniczny za opóźnianie wznowienia gry - ponieważ drużyna Trefla wcześniej została już ostrzeżona za tego typu zachowanie.

Analizując dokładnie całą sekwencję, widzimy jednak efekt domina: Alleyne zostaje wypchnięty przez Michalaka, który sam był naciskany przez Besta. Alleyne nie był w stanie utrzymać równowagi i dlatego przekroczył linię końcową. W tej sytuacji należało uznać, że nie doszło z jego strony do naruszenia przepisów przy wprowadzaniu piłki do gry.

 

 

4f - pzkosz

Najnowsze aktualności

Najnowsze multimedia

93 zdjęć11.06.2025

O brąz 1: Trefl Sopot - Anwil Włocławek

Zobacz także
Zapisz się do newslettera

Przed każdą kolejką ORLEN Basket Ligi wysyłamy do kibiców i dziennikarzy newsletter, który zawiera ważne informacje o nadchodzących wydarzeniach oraz linki do najciekawszych wiadomości.

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Dziękujemy za zapisanie się na nasz newsletter ORLEN Basket Ligi! Teraz będziesz na bieżąco z najważniejszymi informacjami o nadchodzących wydarzeniach i najciekawszymi wiadomościami. Cieszymy się, że jesteś z nami!

Śledź nas w mediach społecznościowych