1
Anwil Włocławek
54pkt
2
Trefl Sopot
50pkt
3
PGE Start Lublin
49pkt
4
Legia Warszawa
49pkt
5
Górnik Zamek Książ Wałbrzych
48pkt
6
Energa Icon Sea Czarni Słupsk
47pkt
7
King Szczecin
47pkt
8
WKS Śląsk Wrocław
45pkt
9
Arriva Polski Cukier Toruń
44pkt
10
Dziki Warszawa
43pkt
11
Orlen Zastal Zielona Góra
42pkt
12
Tauron GTK Gliwice
42pkt
13
Tasomix Rosiek Stal Ostrów Wielkopolski
41pkt
14
MKS Dąbrowa Górnicza
41pkt
15
AMW Arka Gdynia
39pkt
16
PGE Spójnia Stargard
39pkt

Po Gwizdku. Odcinek 20

Po Gwizdku. Odcinek 20
Przeczytasz w 3 minuty

Zapraszamy do obejrzenia kolejnego odcinka z serii „Po Gwizdku“, w którym eksperci w dziedzinie sędziowania analizują wybrane sytuacje z ostatniego tygodnia rozgrywek ORLEN Basket Ligi. Kolejne materiały - w każdą środę! 

Materiał ma charakter edukacyjny i opiera się na zasadach opisanych w Oficjalnych Przepisach Gry w Koszykówkę FIBA oraz ich oficjalnych interpretacjach.

 

1. PGE Start Lublin - Legia Warszawa

Emmanuel Lecomte (nr 20, PGE Start) prowadzi atak drużyny PGE Startu, a Andrzej Pluta (nr 3, Legia) próbuje go zatrzymać. Gdy dochodzi do kontaktu między zawodnikami, sędzia prawidłowo odgwizduje faul Pluty i unieważnia punkty zdobyte przez atakującego.

Analiza sytuacji pokazuje, że przewinienie nastąpiło, zanim Lecomte zakończył kozłowanie i zanim rozpoczął się jego ruch ciągły w kierunku kosza przeciwników.

 

 

2. Legia Warszawa - PGE Start Lublin

Andrzej Pluta (nr 3, Legia) gra 1 na 1 z Emmanuelem Lecomtem (nr 20, PGE Start). Gdy dochodzi do kontaktu między zawodnikami, sędzia orzeka faul osobisty Lecomte’a. Sędziowie konsultują się i podejmują decyzję o użyciu systemu IRS, aby upewnić się, czy zagranie Lecomte’a nie spełnia kryteriów faulu niesportowego. Po analizie zapisu wideo prawidłowo podwyższają kwalifikację przewinienia do faula niesportowego - z kryterium C1.

Lecomte chwyta za koszulkę Pluty i przytrzymuje ją, powodując nielegalny kontakt z przeciwnikiem. Takie zagranie spełnia kryterium C1 faulu niesportowego - brak próby bezpośredniego zagrania piłką. 

 

 

3. PGE Start Lublin - Legia Warszawa

Andrzej Pluta (nr 3, Legia) oddaje rzut zza łuku. Piłka odbija się od obręczy kosza i zostaje zbita w kierunku linii środkowej przez E.J. Onu (nr 35, Legia), po czym ponownie przejmuje ją Pluta - będąc już na polu obrony swojej drużyny.

Takie zagranie uznajemy za legalne, ponieważ samo zbicie piłki przez Onu nie oznacza, że drużyna Legii weszła w jej posiadanie na polu ataku. W związku z tym błąd powrotu piłki na pole obrony nie został popełniony.

Niezależnie jednak od tego, czy Pluta odzyskał piłkę na polu ataku, czy dopiero na polu obrony, zegar czasu akcji powinien zostać ustawiony na 14 sekund, ponieważ piłka dotknęła obręczy i ta sama drużyna ponownie weszła w jej posiadanie.

 

 

4. Anwil Włocławek - Trefl Sopot

Jakub Schenk (nr 55, Trefl) gra 1 na 1 z Justinem Turnerem (nr 1, Anwil). Schenk rozpoczyna akcję rzutową - po czym dochodzi do kontaktu między zawodnikami. Jeden z sędziów odgwizduje faul Turnera, drugi - błąd czasu akcji. Po konsultacji sędziowie prawidłowo uznają, że błąd czasu akcji nastąpił wcześniej i pomijają faul Turnera. Następnie korzystają z systemu IRS, aby skorygować ustawienia zegara czasu gry.

W takiej sytuacji sędziowie mogą skorzystać z systemu IRS, aby upewnić się, czy doszło do błędu czasu akcji - ale tylko w ostatnich dwóch minutach meczu i tylko wtedy, gdy rzut jest celny. Z kolei trener ma prawo poprosić o challenge w dowolnym momencie meczu, również wyłącznie wtedy, gdy rzut jest celny. Ponieważ rzut Schenka był niecelny, nie było podstaw do użycia systemu IRS ani do przyznania challenge’u w celu weryfikacji samego błędu.

Sam kontakt ciałem został słusznie uznany za faul, ponieważ miał wpływ na swobodę rzucającego po tym, jak wyskoczył do rzutu. Jednak kolejność zdarzeń sprawia, że faul został prawidłowo pominięty.

 

 

5. Legia Warszawa - PGE Start Lublin

Emmanuel Lecomte (nr 20, PGE Start) gra 1 na 1 z Andrzejem Plutą (nr 3, Legia). Lecomte rozpoczyna akcję rzutową, po czym dochodzi do kontaktu między zawodnikami, a gwizdki sędziów milczą.

Obrońca nie zajął legalnej pozycji obronnej na drodze przeciwnika z piłką, a w momencie wyskoku Lecomte’a do rzutu wszedł w jego cylinder, powodując kontakt lewą ręką oraz ciałem. W tej sytuacji należało odgwizdać faul Pluty, ponieważ kontakt ograniczył swobodę poruszania się rzucającego.

 

 

EuroBasket 2025

Najnowsze aktualności

Najnowsze multimedia

94 zdjęć15.06.2025

Finał, mecz 3: Legia Warszawa - PGE Start Lublin

Zobacz także
Zapisz się do newslettera

Przed każdą kolejką ORLEN Basket Ligi wysyłamy do kibiców i dziennikarzy newsletter, który zawiera ważne informacje o nadchodzących wydarzeniach oraz linki do najciekawszych wiadomości.

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Dziękujemy za zapisanie się na nasz newsletter ORLEN Basket Ligi! Teraz będziesz na bieżąco z najważniejszymi informacjami o nadchodzących wydarzeniach i najciekawszymi wiadomościami. Cieszymy się, że jesteś z nami!

Śledź nas w mediach społecznościowych