1
PGE Start Lublin
0pkt
2
Tasomix Rosiek Stal Ostrów Wielkopolski
0pkt
3
Legia Warszawa
0pkt
4
King Szczecin
0pkt
5
Górnik Zamek Książ Wałbrzych
0pkt
6
Energa Czarni Słupsk
0pkt
7
Dziki Warszawa
0pkt
8
Arriva Polski Cukier Toruń
0pkt
9
Anwil Włocławek
0pkt
10
AMW Arka Gdynia
0pkt
11
MKS Dąbrowa Górnicza
0pkt
12
Miasto Szkła Krosno
0pkt
13
Tauron GTK Gliwice
0pkt
14
Energa Trefl Sopot
0pkt
15
WKS Śląsk Wrocław
0pkt
16
Zastal Zielona Góra
0pkt

Nowa strategia PLK na lata 2025-31. Koszykówka ma spore ambicje

Nowa strategia PLK na lata 2025-31. Koszykówka ma spore ambicje
Przeczytasz w 5 minut

Rada Nadzorcza Polskiej Ligi Koszykówki (PLK) jednogłośnie przyjęła nową, kompleksową strategię rozwoju na lata 2025-2031. To ambitny i szczegółowy plan, u podstaw którego leżą dwa nadrzędne cele: dążenie do uczynienia z koszykówki drugiego pod względem popularności sportu drużynowego w Polsce oraz wprowadzenia Polskiej Ligi Koszykówki do grona pięciu najlepszych lig w Europie.

Ta mapa drogowa dla polskiej koszykówki jest zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy, która rozpoczęła się w kwietniu 2025 roku. Strategia została przygotowana przez międzynarodową firmę doradczą EY-Parthenon w ścisłej współpracy z interdyscyplinarnym zespołem projektowym powołanym przy Polskiej Lidze Koszykówki. Wybór EY-Parthenon jako partnera był podyktowany bogatym, popartym sukcesami doświadczeniem firmy we wspieraniu rozwoju i komercjalizacji koszykówki, czego najlepszym przykładem jest współpraca z niemiecką ligą koszykówki (BBL), która w ostatnich latach odnotowała znaczący wzrost sportowy, marketingowy i komercyjny.

Proces tworzenia strategii był oparty na szerokich konsultacjach i zaangażowaniu całego środowiska koszykarskiego. Międzynarodowy zespół doradców z polskiego i niemieckiego oddziału EY-Parthenon, wspólnie z ekspertami PLK, przeprowadził ponad 20 pogłębionych wywiadów z kluczowymi postaciami polskiego sportu – prezesami klubów, sponsorami, przedstawicielami mediów i ekspertami. Równie istotnym elementem były szczegółowe ankiety, które pozwoliły zrozumieć perspektywę i oczekiwania kibiców. Celem było połączenie zrozumienia polskich realiów z najlepszymi praktykami i inspiracjami z innych rynków, aby przygotować ambitną, a jednocześnie pragmatyczną i realizowalną strategię.

Pięć filarów systemowego rozwoju

Realizacja strategicznych ambicji opierać się będzie na pięciu wzajemnie powiązanych filarach, które tworzą spójny ekosystem i obejmują wszystkie kluczowe obszary funkcjonowania nowoczesnej, profesjonalnej ligi.

1. SPORT: Podniesienie jakości, budowa międzynarodowej pozycji i ścieżka dla talentów

Priorytetem jest stałe podnoszenie poziomu sportowego, które ma przełożyć się nie tylko na krajową rywalizację, ale także na budowę silnej pozycji PLK na arenie międzynarodowej. Celem jest, aby do 2031 roku co najmniej 5 (docelowo 7 i więcej) polskich drużyn regularnie uczestniczyło w europejskich pucharach, skutecznie w nich konkurując. Równie ważnym celem jest stworzenie klarownej i efektywnej ścieżki rozwoju dla polskich talentów. Inicjatywy takie jak program "Talents on Court" (system premiowania finansowego klubów za granie młodymi polskimi zawodnikami) czy planowane w sezonie 2026/27 utworzenie ligi „Next Gen Basket” (liga dedykowana dla młodych zawodników), mają systemowo motywować kluby do inwestowania w młodzież i dawania jej realnej szansy na grę. Dodatkowo od sezonu 2028/29 obowiązkowe stanie się prowadzenia Akademii Dziecięcych pod egidą klubów.

Ważnym elementem jest także efektywne wykorzystanie przerwy pomiędzy sezonami, na co odpowiedzią będzie uruchomienie od sezonu 2026/27 projektu Basket Fest, czyli cyklu turniejów rozgrywanych w okresie przygotowawczym w miejscowościach, w których nie ma ligowej koszykówki. Rozwijany będzie także projekt Pro Basket Academy, czyli wdrażany już program szkoleń prowadzonych przez czołowych ekspertów z Polski i zagranicy, z doświadczeniem w ligach europejskich i NBA.

2. ZASIĘG I KOMUNIKACJA: Nowa formuła kontaktu z kibicem, dostępu do transmisji i dnia meczowego

Jednym z kluczowych elementów przyjętej i wdrażanej strategii jest zwiększenie zasięgu i zainteresowania ligą. Celem PLK jest umożliwienie oglądania meczów i dodatkowych materiałów promujących rozgrywki jak największej liczbie kibiców. Przełoży się na to popularność koszykówki, a także zwiększy atrakcyjność ligi oraz klubów dla sponsorów. Dlatego już od sezonu 2025/26 wszystkie mecze będą transmitowane na sportowych kanałach Polsatu. Zmienione zostaną także dni i godziny meczów (rezygnacja z czwartkowych spotkań), tak by zwiększyć ich dostępność i atrakcyjność dla kibiców oraz oglądalność transmisji.   

Dodatkowo PLK inwestuje w rozwój nowoczesnych kanałów dotarcia do kibiców, a najważniejszym projektem będzie nowa odsłona otwartego kanału YouTube PLK, na którym w każdej kolejce cztery mecze będą transmitowane i realizowane w jakości telewizyjnej. Na kanale oraz w innych mediach społecznościowych pojawią się także nowe formaty dla kibiców koszykówki, które będą atrakcyjne dla młodych odbiorców i zbudują silną oraz zaangażowaną społeczność wokół ligi.

Strategia stawia także nacisk na poprawę doświadczenia z dnia meczowego, czego elementem będzie analiza międzynarodowych standardów i wypracowanie dobrych praktyk - początkowo w formie wskazówek, w kolejnych latach jako obowiązkowe zasady (np. w celu poprawy jakości atrakcji w przerwach meczów).

Ważną częścią wdrażanego planu będzie także zaangażowanie ligi oraz klubów w działania z zakresu odpowiedzialności społecznej. Projekt “Liga działa” zakłada inicjowanie i koordynowanie aktywności ligi oraz klubów w tym zakresie.

3. FINANSE: Stabilność, profesjonalizacja i dywersyfikacja

Celem jest stworzenie stabilnego i przewidywalnego ekosystemu finansowego dla całej ligi i jej uczestników. Strategia zakłada profesjonalizację procesów sprzedażowych i sponsoringowych, oferując partnerom biznesowym dedykowane pakiety i realną wartość marketingową. Efektem ma być niemal podwojenie średniego budżetu klubu oraz ligi do 2031 roku.

4. INFRASTRUKTURA: Obiekty na miarę europejskich ambicji

Nowoczesny sport wymaga nowoczesnej oprawy. Dlatego strategia stawia jasny cel: do sezonu 2030/2031 wszystkie kluby grające w PLK muszą dysponować halą na minimum 3000 widzów. Jest to wymóg niezbędny do zapewnienia kibicom komfortu, generowania wyższych przychodów z dnia meczowego oraz realizacji profesjonalnych transmisji telewizyjnych. Już wcześniej, od sezonu 2028/2029, podniesione zostaną standardy dotyczące telebimów oraz oświetlenia hali, tak aby jak najlepiej spełniać wymogi produkcji TV. Inwestycje te mają bezpośrednio przełożyć się na znaczący wzrost frekwencji podczas meczów.

5. ORGANIZACJA: Fundament profesjonalnej i partnerskiej ligi

Filar ten stanowi podstawę dla powodzenia pozostałych. Zakłada on zacieśnienie partnerskiej współpracy i komunikacji na linii liga-kluby, m.in. poprzez regularne warsztaty i wsparcie merytoryczne. 

- Tworząc strategię dla PLK postawiliśmy sobie za cel zaangażowanie w jej tworzenie i późniejszą realizację całego środowiska polskiej koszykówki, a także skorzystanie z wiedzy najlepszych ekspertów rynkowych, którzy mają międzynarodowe doświadczenie w podobnych projektach. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy międzynarodową firmę doradczą EY-Parthenon, która pracowała nad strategią dla niemieckiej ligi koszykówki i korzystaliśmy z wiedzy ekspertów bezpośrednio zaangażowanych w ten transformacyjny i pod wieloma względami wzorcowy projekt. Wierzę, że taka formuła tworzenia strategii przyczyni się w kolejnych latach do dobrej współpracy między klubami i ligą przy jej efektywnej realizacji oraz osiągnięcia założonych celów - powiedział Łukasz Koszarek, prezes PLK.  

 

 

Pekao S.A. Superpuchar Polski

Najnowsze aktualności

Najnowsze multimedia

61 zdjęć8.07.2025

Konferencja prasowa w Sosnowcu

Zobacz także
Zapisz się do newslettera

Przed każdą kolejką ORLEN Basket Ligi wysyłamy do kibiców i dziennikarzy newsletter, który zawiera ważne informacje o nadchodzących wydarzeniach oraz linki do najciekawszych wiadomości.

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Dziękujemy za zapisanie się na nasz newsletter ORLEN Basket Ligi! Teraz będziesz na bieżąco z najważniejszymi informacjami o nadchodzących wydarzeniach i najciekawszymi wiadomościami. Cieszymy się, że jesteś z nami!

Śledź nas w mediach społecznościowych