Taki był Turniej Finałowy Pucharu Polski 2018!

Świetne sportowe widowiska, ogromne koszykarskie emocje i wyjątkowe atrakcje dla kibiców - taki był właśnie Turniej Finałowy Pucharu Polski, który od 15 do 18 lutego 2018 r. został rozegrany w Arenie Ursynów w Warszawie.

 


Sponsorzy i Partnerzy

Sponsorem była firma forBET Zakłady Bukmacherskie. Firma forBET wcześniej była już partnerem meczu o Superpuchar Polski, w którym Anwil Włocławek pokonał mistrzów Polski, Stelmet Eneę BC Zielona Góra. Postanowiła rozszerzyć swoje działania marketingowe i czynnie wspierała czterodniowy turniej o Puchar Polski. WIĘCEJ INFORMACJI

Partnerem Pucharu Polski był Totalizator Sportowy, który promował swoją marką LOTTO. Warto przypomnieć, że marka LOTTO nie od dziś jest związana z koszykówką. Jej właściciel, Totalizator Sportowy, jest Partnerem Głównym Polskiej Ligi Koszykówki, organizatora rozgrywek Energa Basket Ligi. Współpracował już z EBL również podczas ubiegłorocznego Turnieju Finałowego Pucharu Polski. Totalizator Sportowy od ponad 60 lat działa nieprzerwanie na rodzimym rynku loteryjnym. Spółka jest jednym z najważniejszych filarów finansowania polskiego sportu i kultury. WIĘCEJ INFORMACJI

 

 

Poziom sportowy i organizacyjny został doceniony przez markę Suzuki, która od przyszłego sezonu będzie sponsorem tytularnym Pucharu Polski mężczyzn oraz kobiet. Logo marki Suzuki będzie eksponowane na bardzo wielu polach, w tym m.in. na bandach, telebimie, materiałach konferencyjnych czy na parkiecie w postaci naklejek na boisko. Firma Suzuki Motor Poland została też Sponsorem Oficjalnym Energa Basket Ligi oraz Sponsorem Głównym Reprezentacji Polski Koszykarek i Koszykarzy. WIĘCEJ INFORMACJI

Sponsorem Turnieju Finałowego była również Energa, czyli sponsor tytularny rozgrywek Energa Basket Ligi. Miastem Gospodarzem było miasto stołeczne Warszawa. Partnerem był Hotel Best Western - dzięki temu wszystkie drużyny uczestniczące w turnieju były zakwaterowane w jednym miejscu. 

 

Losowanie Pucharu Polski

Do walki o Puchar Polski stanęło osiem drużyn: Anwil Włocławek, MKS Dąbrowa Górnicza, Stelmet Enea BC Zielona Góra, Polski Cukier Toruń, PGE Turów Zgorzelec, Asseco Gdynia, TBV Start Lublin oraz gospodarz - Legia Warszawa. Było to siedem najlepszych zespołów w tabeli Polskiej Ligi Koszykówki na dzień 7 stycznia 2018 r. (godz. 23.59, biorąc pod uwagę w pierwszej kolejności stosunek zwycięstw do liczby rozegranych meczów, a w dalszej kolejności bezpośrednie mecze pomiędzy zainteresowanymi drużynami, różnicę punktów koszowych i większą liczbę zdobytych punktów koszowych) oraz drużyna będąca gospodarzem, czyli Legia. Cztery czołowe drużyny były rozstawione w losowaniu.

 

 

Terminarz i wyniki Turnieju Finałowego Pucharu Polski

czwartek, 15 lutego
Ćwierćfinał 1, godz. 18.00: MKS Dąbrowa Górnicza - PGE Turów Zgorzelec 64:67
Ćwierćfinał 2, godz. 20.30: Anwil Włocławek - Asseco Gdynia 87:73

piątek, 16 lutego
Ćwierćfinał 3, godz. 18.00: Polski Cukier Toruń - TBV Start Lublin 83:71
Ćwierćfinał 4, godz. 20.30: Stelmet Enea BC Zielona Góra - Legia Warszawa 109:63

sobota, 17 lutego
Półfinał 1, godz. 14.15: PGE Turów Zgorzelec - Polski Cukier Toruń 72:79
godz. 16.15: Krüger&Matz Konkurs Wsadów
Półfinał 2, godz. 17.45: Anwil Włocławek - Stelmet Enea BC Zielona Góra 77:88

niedziela, 18 lutego
Finał, godz. 17.45: Polski Cukier Toruń - Stelmet Enea BC Zielona Góra 88:80


Po losowaniu utworzone zostało wydarzenie na Facebooku (LINK), gdzie ponad 1000 osób wyraziło zainteresowanie Pucharem Polski.

 

Bilety

Sprzedaż biletów prowadzona była za pośrednictwem strony Ticketik.pl. W fazie ćwierćfinałów bilety kosztowały 25 zł (ulgowy) i 35 zł (normalny) za jeden dzień meczowy, a w półfinałach i finale 35 zł (ulgowe) i 45 zł (normalne). Dostępne były również karnety (w cenie 90 i 120 zł) oraz specjalne bilety dla klubów kibica.

Turniej Finałowy Pucharu Polski promowany był specjalnym spotem, który udostępniany był na stronie ligi oraz klubów, a także na profilach Energa Basket Ligi na Facebooku i Twitterze.

 

 

Przez kolejny miesiąc na ulicach Warszawy można było zobaczyć billboardy promujące Puchar Polski. Zarówno te przygotowane przez Energa Basket Ligę, jak i sponsora turnieju, firmę forBET Zakłady Bukmacherskie. Ponadto, przez siedem dni grafiki informacyjne można było zobaczyć w komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje). W ramach współpracy z grupą RASP reklamy oraz obszerne relacje z Pucharu Polski pojawiały się w "Przeglądzie Sportowym" oraz dzienniku "Fakt".

 

 

Na tydzień przed pierwszym meczem uruchomiona została drabinka, tak zwany bracket, gdzie kibice mogli wybierać zwycięzców ćwierćfinałów, półfinałów i finału. Po wytypowaniu mogli podzielić się swoimi przewidywaniami w mediach społecznościowych. Po wybraniu „opublikuj moje wyniki” pojawiało się okienko z gotowym tekstem „Wytypowałem zwycięzcę #PucharEBL #EnergaBasketLiga #PLKPL”. W głosowaniu wzięło udział ponad 1000 kibiców. 

 


Kibice

Puchar Polski w Arenie Ursynów cieszył się dużym zainteresowaniem wśród kibiców. Na czwartkowe i piątkowe spotkania sprzedanych zostało około 75 procent biletów. Sobotnie półfinały i Kruger&Matz Konkurs Wsadów oraz niedzielny finał rozegrane zostały przy komplecie publiczności.

 

fot. Andrzrej Romański

Nie zabrakło atrakcji dla kibiców. W kuluarach Areny Ursynów fani mogli znaleźć stoiska sponsorów i partnerów Energa Basket Ligi. Można było dowiedzieć się wszystkiego o najnowszych modelach aut marki Suzuki, zdobyć gadżety na multimedialnym stanowisku firmy Cinkciarz.pl, sprawdzić ofertę SklepKoszykarza.pl i wybrać pierwszą piątkę turnieju, a dzięki firmie Cenega pograć w najnowszą wersję NBA 2k18. Dodatkowo, sponsor Pucharu Polski - firma forBET - przygotował strefę #fanZoneforBET, w której organizował konkursy z nagrodami. Ponadto hostessy pokazywały fanom możliwości zakładów bukmacherskich on-line. Po raz kolejny, dzięki działaniom Fundacji DKMS, można było również zarejestrować się jako potencjalny dawca szpiku. Dzieci mogły spędzić czas w specjalnej strefie przygotowanej przez Basket kids.

 

fot. Andrzej Romański

 

W przerwach meczów kibice brali udział w wyjątkowych konkursach. Do wygrania były kosmetyki marki Ziaja (z linii Yego Sensitiv), gry NBA 2k18, gadżety Cinkciarz.pl, upominki od SklepKoszykarza.pl, nagrody od Energi, niespodzianki od m. st. Warszawa oraz książki Artura Packa “Getbetter Jump Program”. Zespół Cheerleaders Wrocław tańczył do układów przygotowanych dzięki współpracy z firmami Suzuki oraz LOTTO.

Organizatorzy przygotowali również specjalny biuletyn z najważniejszymi informacjami na temat Turnieju Finałowego Pucharu Polski, który przekazano kibicom oraz mediom.

 

fot. Andrzej Romański


 

W przerwie finałowego spotkania Pucharu Polski kibice w Arenie Ursynów mogli zobaczyć pokaz wsadów w wykonaniu Piotra Grabowskiego. Jego show był transmitowany na żywo na Facebooku. 

 

 

Media

Za pośrednictwem biura prasowego Energa Basket Ligi w Accredito prowadzony był proces akredytacyjny dla mediów. Akredytacje przyznano ponad 50 dziennikarzom (prasa, radio, portale internetowe i telewizje) oraz ponad 30 fotografom z największych mediów oraz agencji fotograficznych.

Dla dziennikarzy przygotowana była specjalna strefa do pracy w trakcie meczów za jednym z koszy (stoliki z krzesłami oraz możliwość podłączenia komputerów do prądu) oraz dostęp do sieci WIFI.

 

fot. Andrzej Romański


Po każdym ze spotkań w sali konferencyjnej odbywały się konferencje prasowe, które transmitowane były na YouTube Energa Basket Ligi. Transmisje dawały możliwość kibicom, ale także dziennikarzom nieobecnym na meczach, uzyskanie wypowiedzi zawodników i trenerów obu drużyn. Konferencje odbywały się około 15 minut po zakończeniu spotkania. Pierwsi na konferencje (trener i zawodnik) udawali się przedstawiciele drużyny, która nie wygrała. Dziennikarze mogli pić wodę Veroni Active.

 

fot. Andrzej Romański

Na wszystkich meczach Pucharu Polski obecny był fotograf, którego zdjęcia były do dyspozycji organizatora. Zdjęcia te były bezpłatnie udostępniane klubom oraz mediom. Relacje, galerie zdjęć i najciekawsze wypowiedzi publikowane były na oficjalnej stronie Energa Basket Ligi. Wieczorem, po rozegraniu wszystkich meczów danego dnia, wysyłany był do przedstawicieli mediów newsletter za pośrednictwem Accredito (Energa Basket Liga ma największe Biuro Prasowe w systemie Accredito, które śledzi ponad 1300 przedstawicieli mediów). Znajdowały się tam linki do najważniejszych informacji, a także kilka bezpłatnych zdjęć do wykorzystania przed media.

Według raportu Press Service w mediach ukazało się ponad 800 publikacji na temat Turnieju Finałowego Pucharu Polski. Najwięcej w Internecie - ponad 500. Szacunkowy ekwiwalent to około 3,2 miliona złotych.

Kluby prowadziły swoje kampanie informacyjne, które były udostępniane w kanałach Energa Basket Ligi.

Relacje “na żywo” z każdego dnia turnieju można było przeglądać na stronie PLK.pl

Dzień 0
Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3
Dzień 4

Po każdym meczu na PLK.pl pojawiała się informacja z linkami do najlepszych akcji spotkania, np. LINK

W trakcie jednego ze spotkań w Arenie Ursynów obecna była ekipa telewizji TVN, która dla programu “Dzień Dobry TVN” nagrywała specjalny materiał o Łukaszu Kaznowskim - niepełnosprawnym kibicu, który mimo przeciwności losu czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i sportowym.

 

Transmisje telewizyjne

Czwartkowe i piątkowe spotkania można było bezpłatnie oglądać w internecie na stronach IPLA.TV oraz PolsatSport.pl. Realizacją transmisji przeprowadziła firma Transmisje Live (Emocje.TV). Oglądało je blisko dwukrotnie więcej kibiców niż przed rokiem.

Pierwszy sobotni półfinał oraz Krüger&Matz Konkurs Wsadów transmitowane były w Polsacie Sport Extra. Półfinałowe spotkanie Stelmetu Enei BC Zielona Góra z Anwilem Włocławek oraz wielki finał wygrany przez Polski Cukier pokazał Polsat Sport.

 

fot. Andrzej Romański

 

Mecze komentowali Adam Romański, Rafał Juć oraz Tomasz Jankowski i Marek Łukomski. Reporterem był Łukasz Cegliński. Studio z zaproszonymi gośćmi (m.in. Mariuszem BacikiemArturem Gronkiem i Przemysławem Frasunkiewiczem) prowadził Krzysztof Wanio.

Telewizja Polsat realizowała transmisje w jakości High Definition z wykorzystaniem 11 kamer, w tym specjalnych za tablicami oraz z technologią Super Slow Motion. Ponadto kibice mogli “podsłuchać” sędziów i trenerów oraz zobaczyć wyjątkowe wejścia do szatni. Specjalną oprawę miał także konkurs o miano króla wsadów.

 

Krüger&Matz Konkurs Wsadów

W trakcie Turnieju Finałowego Pucharu Polski po kilku latach przerwy wrócił Konkurs Wsadów, którego sponsorem tytularnym była firma Krüger&Matz. Do rywalizacji w sobotę 17 lutego stanęło sześciu koszykarzy: Kacper Borowski (PGE Turów Zgorzelec), Thomas Davis (Polpharma Starogard Gdański), Karol Gruszecki (Polski Cukier Toruń), Ryan Harrow (Rosa Radom), Chavaughn Lewis (TBV Start Lublin) oraz Filip Put (Asseco Gdynia).

Uczestników Energa Basket Liga ogłosiła w dwóch etapach, przygotowując specjalne materiały wideo. Polpharma Starogard Gdański przygotowała dla swojego przedstawiciela - Thomasa Davisa - specjalny strój, w którym wystąpił podczas konkursu.

 

 

Najlepszy okazał się Ryan Harrow, który mógł dzięki temu cieszyć się ze sprzętu marki Krüger&Matz o wartości 10 tysięcy złotych oraz wyjątkowej statuetki. Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali tablety marki Krüger&Matz.

Wyniki:

Runda kwalifikacyjna:

Filip Put (Asseco Gdynia): 30 + 11 = 41
Thomas Davis (Polpharma Starogard Gdański): 26 + 10 = 36
Karol Gruszecki (Polski Cukier Toruń): 32 + 31 = 63
Ryan Harrow (Rosa Radom): 35 + 34 = 69
Kacper Borowski (PGE Turów Zgorzelec): 30 + 31 = 61
Chavaughn Lewis (TBV Start Lublin): 35 + 30 = 65

Runda finałowa:

Gruszecki: 30 + 34 = 64
Lewis: 36 + 40 = 76
Harrow: 39 + 37 = 76

Dogrywka:

Lewis: 37
Harrow: 40 

 

 

Nagrody dla zdobywcy Pucharu Polski

Spotkania Pucharu Polski stały na wysokim poziomie, a z ostatecznego triumfu cieszyli się koszykarze Polskiego Cukru Toruń. To pierwsze w historii tego typu trofeum wywalczone przez zespół z Torunia.

Zwycięzcy otrzymali wyjątkowy puchar, okolicznościowe medale, 50,000 złotych oraz telewizory marki Krüger&Matz. Finalistom przypadła patera, medale oraz wysokiej klasy słuchawki marki Krüger&Matz.

 

 

MVP Turnieju Finałowego - Karol Gruszecki - otrzymał specjalną statuetkę oraz zegarek marki Festina.

 

 fot. Andrzej Romański

 

Kibice, dzięki SklepKoszykarza.pl. mogli wybrać pierwszą piątkę Turnieju Finałowego. W głosowaniu wzięło udział 1200 osób. Najlepsi zawodnicy otrzymali bony na zakupy o wartości 500 zł. 

 

 

Wioleta Spychalska-Sztanga zaprojektowała wszystkie wręczane podczas Pucharu Polski statuetki. Wykonawcą projektu jest Andrzej Batorski ABarton

 

 

Puchar Polski w mediach społecznościowych

Na kanale YouTube Energa Basket Ligi opublikowano łącznie 64 materiały wideo na temat Pucharu Polski, które oglądano łącznie ponad 80 tysięcy razy. Skrót Krüger&Matz Konkursu Wsadów obejrzano ponad 27 tysięcy razy. Podczas spotkań Turnieju Finałowego na fanpage'u Energa Basket Ligi na Facebooku odbywały się wejścia żywo - można było zobaczyć m.in. kilkanaście pierwszych minut meczów ćwierćfinałowych (z zaproszeniem do oglądania transmisji) oraz konkursy w przerwie. Te materiały odtworzono blisko 100 tysięcy razy.

 

 

Po zakończeniu turnieju, na wzór cotygodniowego zestawienia TOP10, przygotowany został film z dziesięcioma najlepszymi akcjami z Pucharu Polski.

 

 

 

Obraz