Kampania “Badaj swoje piłki” za nami

Różowy Tydzień w ORLEN Basket Lidze, czyli kampania komunikacyjna “Badaj swoje piłki” za nami! Podczas 3. kolejki rozgrywek w powiązaniu z koszykówką promowana była profilaktyka raka piersi, w tym regularne badania i samobadania piersi.
W Polsce diagnozuje się rocznie około 20 000 przypadków raka piersi. Promocja profilaktyki raka piersi odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu liczby późno wykrywanych przypadków tej choroby i zwiększaniu szans na skuteczne leczenie. Problem dotyczy nie tylko kobiet, bo w Polsce co roku około 150 mężczyzn dostaje tę diagnozę. Geny odpowiadają tylko za niewielką część zachorowań. Około 90% przypadków raka piersi wiąże się z innymi czynnikami. Kluczowe znaczenie ma styl życia - zdrowa dieta, aktywność fizyczna i utrzymanie prawidłowej masy ciała.
Dbanie o siebie to podstawa: dieta, ruch…ale częścią dbania o siebie jest również samobadanie! To ono może pomóc wykryć ci raka piersi wystarczająco wcześnie!
— ORLEN Basket Liga (@PLKpl) October 13, 2025
Badaj swoje piłki! 🏀 @FundacjaRakiety @4F_official @GrupaORLEN #plkpl pic.twitter.com/we27H8PEOy
Celem kampanii było więc dotarcie z przekazem do kibiców w halach, w internecie i do szerszej opinii publicznej. Angażowano różne grupy wiekowe - młodzież głównie przez treści dodawane w social mediach, dorośli chętnie brali udział w warsztatach i akcjach w halach.
Podczas akcji powstały posty i filmy profilaktyczne w social mediach PLK i poszczególnych klubów z udziałem zawodników ORLEN Basket Ligi, znanych kobiet oraz przedstawicieli Fundacji Onkologicznej Rakiety. W kampanii wzięło udział sześć kobiet spoza świata sportu - Masza Wągrocka (aktorka), Paulina Andrzejewska-Damięcka (tancerka), Novika (wokalistka), Dominika Żak (strateg marketingu w social mediach), Kinga Tymoszuk oraz Alina Korytkowska. Nie zabrakło oczywiście zawodników klubów ORLEN Basket Ligi i ich partnerek.

W mediach społecznościowych powstały okolicznościowe różowe grafiki podczas meczów 3. kolejki, a transmisje spotkań w telewizji Polsat oraz na YouTube miały wyjątkową różową oprawę. Na platformie Allegro odbywały się licytacje piłek i koszulek akcji na rzecz Funduszu Ratunkowego Fundacji Onkologicznej Rakiety.
Dodatkowo, podczas wszystkich spotkań 3. kolejki sędziowie mieli na sobie różowe koszulki, przypominające o akcji. Same mecze odbywały się symbolicznym podrzutem różową piłką akcji. Ponadto dwa zespoły cheerleaderek zatańczyły w specjalnych koszulkach. Spikerzy zawodów informowali o kampanii, a także jej partnerach. Zachęcali tym samym do profilaktyki raka piersi.
Rak piersi rozwija się bezobjawowo - możesz wykryć go samobadaniem: to 2 minuty w miesiącu, które mogą uratować Ci życie. Badaj swoje piłki!@FundacjaRakiety @4F_official @GrupaORLEN #plkpl pic.twitter.com/PWvz4p49FN
— ORLEN Basket Liga (@PLKpl) October 8, 2025
W siedmiu halach drużyn grających w 3. kolejce ORLEN Basket Ligi ustawiono stanowiska profilaktyczne, gdzie odbywały się warsztaty samobadania piersi, a także odbiór gadżetów akcji tj. koszulek (przygotowanych przez markę 4F), balsamów do ciała (Mokosh Cosmetics) i różowych piłek. Dodatkowe stanowisko zostało zorganizowane także w biurowcu, w którym mieści się siedziba PLK.
Łącznie ponad 2200 osób zostało przeszkolonych w zakresie samobadania piersi.

Podczas kampanii prezes PLK Łukasz Koszarek wziął udział w programie “halo tu polsat”, gdzie opowiadał o znaczeniu samej kampanii. O akcji szeroko informował także m. in. Magazyn Koszykarski, emitowany w Polsat Sport. W kampanii wzięły również udział kluby ORLEN Basket Ligi Kobiet.
Partnerami akcji były: Fundacja Onkologiczna Rakiety, marka 4F oraz Mokosh Cosmetics.













































