Badania wskazują: wzrósł poziom TBL
fot. Łukasz Capar

,

Lista aktualności

Badania wskazują: wzrósł poziom TBL

Wzrósł poziom sportowy Tauron Basket Ligi. Tak twierdzi blisko 50 procent ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez wrocławską firmę Pentagon Research (także na stronie PLK.pl). Sponsor rozgrywek, firma Tauron Polska Energia, jest jednoznacznie kojarzona z ekstraklasą koszykarzy.

,

Ponad 2 tysiące kibiców wzięło udział w badaniu internetowym, które przeprowadziła wrocławska firma Pentagon Research, wspólnie z Tauron Basket Ligą. Wyniki pokazały między innymi, że blisko 50 procent z ankietowanych twierdzi iż poziom sportowy koszykarskiej ekstraklasy uległ poprawie. Według badań Pentagon-Research i PLK S.A. lepsza kondycja ligi jest podyktowana faktem znalezienia sponsora dla rozgrywek, którym półtora roku temu został koncern energetyczny, firma Tauron Polska Energia.

Firma energetyczna jest także jednoznacznie kojarzona przez fanów z Polską Ligą Koszykówki i deklasuje pod tym względem innych sponsorów i partnerów rozgrywek. Dwukrotnie mniejszą rozpoznawalność mają wspierający PLK firma bukmacherska Fortuna oraz firmy Intermarche i Bricomarche, które są partnerami technicznymi rozgrywek i gwarantują im realizację projektu internetowego TV PLK.

Oprócz uczęszczania na mecze fani jako aktywności wokół koszykówki wskazywali szukanie informacji o koszykówce właśnie w portalach internetowych, na popularnych blogach i profilu ligi na Facebooku. Bardzo istotnym jest także chęć fanów do oglądania meczów w projekcie internetowym TV PLK. Ta inicjatywa oceniana jest przez kibiców dobrze, a jeżeli chodzi o jakość komentarza nawet lepiej od transmisji w TVP Sport, wymaga jednak poprawy jakości obrazu i dynamiki transmisji. Badanie profilu kibiców wskazało też, że fanom koszykówki w Polsce ewidentnie brakuje także magazynu koszykarskiego oraz krótkich filmów z najlepszymi akcjami kolejki czy podsumowujących mecze. Te materiały miałyby znajdować się nie tylko w tradycyjnej telewizji, ale być dostępne właśnie na stronie ligi, czy profilach w portalach społecznościowych.

To właśnie ekspansja internetowa wydaje się być wg badania głównym kierunkiem działań, jakie powinni podjąć zarządzający Tauron Basket Ligą, przede wszystkim ze względu na profil kibiców – internautów. Jest to grupa o wyższym poziomie wykształcenia i zarobków niż średnia dla ogółu społeczeństwa. Co ciekawe, w badaniu uczestniczyła duża liczba osób powyżej 18 i 25 roku życia, spora liczba z wyższym wykształceniem i studentów, wielu z kadry manedżerskiej i z własną działalnością, ponad 20 procent pracujących ma powyżej 4000 zł dochodu netto miesięcznie.

Zdaniem fanów największymi gwiazdami rozgrywek są Qyntel Woods i Andrzej Pluta. Były gracz Anwilu, który wraz z zakończeniem tego sezonu TBL, zakończył też karierę, został również uznany za najbardziej sympatycznego koszykarza w Polsce. TBL jest oceniana jako niezbyt wyrównana i zdaniem badanych nie należy do najsilniejszych w Europie. Kibice oczekują, że ich drużyny będą finansowane przez samorządy. Doceniają coraz lepszą jakość hal, w których rozgrywane są mecze oraz bezpieczeństwo na meczach TBL.

Według przeprowadzonych badań przeciętny kibic koszykówki jeździ samochodem marki Volkswagen lub Opel, ma konto w banku PKO BP, najchętniej kupuje odzież sportową marki Nike, czyta Gazetę Wyborczą i słucha RMF FM.

Prezentacja wyników badań